Banan-tips

Hender det at du plutselig har flere bananer liggende enn det du klarer å spise opp? I så fall kan det anbefales å fryse bananene i biter. Ved en senere anledning kan de brukes til å lage smoothie sammen med bær og yoghurt, eller de kan brukes til en deilig dessert – banan-softis!

Modne bananer kan brukes til så mangt

Modne bananer kan brukes til så mangt

Frys modne bananer i biter

Frys modne bananer i biter

Som skrevet i et tidligere innlegg anbefales det å innta mye fiber. Bananer bidrar med mye fiber og er derfor godt for fordøyelsen. De minst modne bananene inneholder karbohydrater i form av mye stivelse, mens de mer modne bananene inneholder karbohydrater i form av mer mono og disakkarider. Dette betyr at de modne banenene er søtere og gir en raskere tilførsel av energi. Dette er spesielt gunstig hvis du er litt slapp før en treningsøkt eller trenger påfyll etter trening. Det er også de modne bananene som egner seg best til baking hvis du vil bytte ut sukker med banan (se forrige innlegg med banan og havrevafler).

I tillegg til å inneholde karbohydrater og fiber, inneholder bananer også mange viktige vitaminer og mineraler. Blant annet er bananer rik på kalium og vitamin B6 (pyridoksin). Kalium er veldig viktig for at cellene våre skal fungere optimalt og være i balanse. Vitamin B6 er viktig for at reaksjoner i kroppen skal kunne foregå så raskt som ønsket og til oppbygning og dannelse av ulike stoffer i kroppen.

I tillegg til at bananer bidrar med mange gode næringsstoffer for kroppen, er bananer også veldig godt og kan brukes til veldig mye forskjellig. En klar favoritt på sommeren er å lage banan-softis av frosne bananer. Is trenger absolutt ikke å være usunt og det trenger heller ikke inneholde melk som flere ikke tåler. Selv om sommeren og den store issesongen er forbi, smaker is fortsatt like godt. Denne isen kan serveres som dessert, mellommåltid eller som etter-trening-mat.

Oppskrift på banan-softis (1 porsjon):

  • 1 frossen moden banan i biter
  • 1 skvett melk (ca. 0,25 dl) (kumelk, soyamelk, kokosmelk, havremelk)
  • 1 ss kakaopulver (evt. regulere utfra hvor mye sjokoladesmak du ønsker)

Ta alle ingrediensene i en blender til det blir en jevn masse. Spis isen som den er eller topp med nøtter, bær, eller frukt.

Det er kjempegodt å toppe isen med friske bær.

Det er kjempegodt å toppe isen med friske bær.

Kilder:
http://www.frukt.no/leksikon/frukt/faktaark/banan/
«Mat og medisin», Drevon og Blomhoff, 6. utgave, Cappelen Damm Høyskoleforlaget

Skrevet av: Kristine Duus og Astrid Pedersen
Oppskrift av: Astrid Pedersen

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s