Jeg forstår at lavkarbodiett kan hjelpe til å gå ned i vekt, men hvor lenge er det sunt å holde en slik diett før fettmengden gir utslag i risikoen for hjerte-karsykdom og andre problemer relatert til høyt inntak av fett?

Det er viktig å huske på følgende: All forskning viser at overvekt og fedme er store helserisikoer og årsaken til mye sykelighet og død verden i dag. Samtidig er det veldig mange overvektige som ikke utvikler sykdom relatert til overvekten, men som er sunne og friske hele livet, av ulike grunner. Det er derfor ikke alltid nødvendig med vektreduksjon sett fra et helsemessig perspektiv, selv om kroppsmasseindeks (KMI) ligger over normalvekt! Dette er ikke noe man kan ”kjenne på” selv, og man bør kontakte klinisk ernæringsfysiolog (KEF) og lege for utredning med hensyn på risikofaktorer relatert til overvekten, som for eksempel enkelte blodprøver. Disse kan være utgangspunkt for en langvarig oppfølging, slik at utviklingen kan monitoreres.

Vektreduksjon kan gjennomføres på mange forskjellige måter, men generelt for all vektreduksjon er at man over en tidsperiode inntar mindre energi enn man forbrenner. Dette kan høres enkelt ut, men problemene knyttet til opprettholdelse av en vektreduksjon erkjennes i større og større grad. Det er sterke biologiske krefter i kroppen som er i sving for å få vekta opp til ”overvekten” igjen. Omtrent som en termostat som registrerer endringer i temperatur, kan kroppen registrere endringer i vekt – og forsøke å oppnå utgangsvekta igjen. Helt sentralt her står endringer i regulering av sult- og metthetsfølelse, og endring i forbrenning – ved vektreduksjon blir man ofte mer sulten, samtidig som man forbrenner mindre energi enn man gjorde når man veide litt mer. Dette vil sakte men sikkert vil kunne vanskeliggjøre en varig vektreduksjon. Tips for å hjelpe mot dette kommer senere.

Det finnes altså veldig mange måter å gå ned i vekt på, og de aller fleste metodene fungerer. Dette betyr ikke at alle metodene er anbefalt å bruke! Reduksjon i mengden energigivende næringsstoffer man inntar er nødvendig, enten dette gjelder karbohydrater, fett, protein eller alkohol. I tillegg vil økt fysisk aktivitet bidra med økt forbrenning og veldig mange andre positive helseeffekter. Hvilken metode man velger avhenger av mange faktorer – den viktigste selvfølgelig at du klarer å gå ned i vekt.

Lavkarbo kan for mange være et alternativ, men bør – som forklart tidligere – alltid foregå under kontrollerte omstendigheter, hvor både KEF og lege er inkludert, og kan følge utviklingen, særlig med tanke på risiko for hjerte- og karsykdommer. Dersom man ikke får kyndig veiledning i valg av fettkilder vil mange kunne innta store mengder mettet fett på lavkarbokosthold, noe som blant annet bidrar til å øke total- og LDL-kolesterol (”farlig” kolesterol) i blodet. Kort fortalt anbefaler man bruk av sunne oljer, som olivenolje, rapsoljer, solsikkeolje og soyaolje framfor bruk av fett fra fete meieriprodukter, kjøtt og palmeolje. Det vil redusere inntaket mettet fett, og øke inntaket enumettet og flerumettet fett, som reduserer total- og LDL-kolesterol og øker HDL-kolesterol (”bra” kolesterol). I tillegg vil dette kostholdet ofte inneholde mye kjøtt, og mye rødt kjøtt, som er en kjent faktor for utvikling av kreft i tykktarmen.

Det finnes andre elementer ved lavkarbokosthold man kunne omtalt, som at kostholdet kan påvirke hvordan man yter ved fysisk aktivitet, hvordan man føler seg gjennom dagen, og hvordan man opplever sosiale situasjoner. Hvordan hver enkelt person opplever det å gå på lavkarbo er svært individuelt. På samme måte er det individuelt hvordan lavkarbo påvirker risikofaktorer for hjerte- og karsykdom – man må få tett oppfølging av KEF og lege i forhold til dette, da man ikke kjenner på kroppen at risikoen har økt eller sunket.

Etter en periode med vektnedgang bør man skifte fokus til helsefremmende kosthold i henhold til de norske kostrådene. Nå bør man opprettholde et kosthold som er plantebasert, og som inneholder store mengder grønnsaker, frukt, bær, fullkorn og fisk, og begrensede mengder rødt kjøtt, salt, tilsatt sukker og energirike matvarer. Når alt dette er sagt, er det enkelte faktorer som er viktig for opprettholdelse av vektnedgangen. Noen gode strategier er:

  • Øk matvarekunnskapen – Reduser inntaket fett og karbohydrater
  • Driv mye fysisk aktivitet
  • Spis frokost hver dag
  • Vei deg en fast dag i uka, følg vektutviklingen
  • Oppretthold et rutinemessig (hverdagslig) spisemønster
  • Kom tilbake i fokus så fort som mulig etter utskeielser

  

Kilder: Nasjonalt råd for ernæring. Kostråd for å fremme folkehelsen og forebygge kroniske sykdommer. Metodologi og vitenskapelig kunnskapsgrunnlag. Helsedirektoratet, 2011.

Publisert: 31.08.2012

Spørsmålet er besvart av: Jacob Juel Christensen

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s