Jeg fikk beskjed om at jeg hadde sinkmangel for omtrent et halvt år siden. Fra da av har jeg tatt sinktilskudd daglig. I tillegg spiser jeg nesten utelukkende matvarer som inneholder mye sink (fullkorn, fisk, skalldyr, kjøtt og egg) (og jeg spiser nok mat). Likevel er sinknivået nå lavere enn det var for et halvt år siden. Har dere noen forklaring på det?

Du forteller at sinknivået ditt er lavere nå på tross av daglig sinktilskudd og økt fokus på sinkrike matvarer. Det er vanskelig å gi konkrete svar/forklaringer på dette uten å ha flere opplysninger omkring ditt daglige kosthold og andre mulige faktorer som kan bidra til en mangeltilstand. Sykehistorie, tidligere/nåværende symptomer, matinntak, matvarevalg, mattilberedning, type/mengde/tidspunkt for inntak av sinktilskuddet, og eventuelt bruk av andre typer kosttilskudd vil være viktig i en vurdering. Dette bør skje i samråd med lege eller klinisk ernæringsfysiolog, særlig viktig hvis det er en underliggende årsak.

Du skriver i tillegg at du spiser «nesten utelukkende» sinkrike matvarer. Det at du har økt fokus på sinkrike matvarer, er bra, men det er viktig å ha et sunt og variert kosthold for ikke å få andre mangler. Frukt og grønnsaker bør absolutt inkluderes. 

Generelt sett er anbefalt daglig inntak av sink for menn og kvinner over 17 år henholdsvis 9 og 7 mg. Kroppen taper ca 1-2 mg sink hver dag, mens kun 10-30 % tas opp fra maten. Sinkopptaket i tarmen er avhengig av det øvrige innholdet i kosten, og opptaket er høyere hvis man samtidig spiser animalsk protein (som fra kjøtt og fisk). Spesifikke matvarer som inneholder mye sink er storfekjøtt og ost.

Fytinsyre er en bestanddel i kli -og kornprodukter som binder mineralstoffer som sink og jern. Ratioen mellom sink og fytinsyre kan dermed påvirke opptaket av sink. Overbruk av andre kosttilskudd, som jern, kan også påvirke opptaket.

Sykdommer som øker tapet av sink, øker risikoen for sinkmangel. Mangel kan sees ved alkoholisme, infeksjoner og ulike mage-tarmsykdommer som påvirker absorpsjonen av næringen fra maten (f.eks Cøliaki, Crohns sykdom, ulcerøs kolitt og laktoseintoleranse). Andre faktorer som kan bidra til en mangeltilstand kan være bl.a leversykdom, dårlig regulert diabetes og lengre tidsbruk av antibiotika av typen tetracykliner.

Det er imidlertid vanskelig å måle sinkstatus i kroppen. Oftest brukes plasmakonsentrasjonen som mål, men bare ca 1 % av kroppens totale sinkinnhold er i blodet. Endringer i plasmakonsentrasjonen behøver ikke nødvendigvis å avspeile endringer i kroppens totale sinkstatus.

Ellers er det viktig å påpeke at kosttilskudd er legemidler som kun skal brukes i samråd med helsepersonell. Dersom man starter med et kosttilskudd er det også viktig å monitorere vitamin – og mineralstatus etter en tid for å se om man er kommet opp på ønsket nivå, slik at man eventuelt kan seponere tilskuddet.

 

Kilder:

1. Nordic Nutrition Recommendations 2004

2. Drevon CA et al. Mat og medisin. 5. utg. Oslo 2007

3. Felleskatalogen: http://www.felleskatalogen.no/

4. Tidsskriftet for den norske legeforening: www.tidsskriftet.no/index.php?seks_id=404137

5. King JC, Cousins RJ. Zinc. In: Shils ME, Shike M, Ross AC, Cabellero B, Cousins RJ, eds. Modern Nutrition in Health and Disease. 10th ed. Baltimore: Lippincott Williams & Wilkins; 2006:271-285

 

Publisert: 11.10.2010

Sist oppdatert: 11.10.2010

Spørsmålet er besvart av: Sarah Fremgaard Risnes

2 thoughts on “Jeg fikk beskjed om at jeg hadde sinkmangel for omtrent et halvt år siden. Fra da av har jeg tatt sinktilskudd daglig. I tillegg spiser jeg nesten utelukkende matvarer som inneholder mye sink (fullkorn, fisk, skalldyr, kjøtt og egg) (og jeg spiser nok mat). Likevel er sinknivået nå lavere enn det var for et halvt år siden. Har dere noen forklaring på det?

  1. Tilbaketråkk: mat med sink | norskmobler.com

  2. Spiser mine 50 mg hver dag uten helsepersonell som ikke en gang kjenner igjen sinkmangel om de så visste hva de så etter. Selvfølgelig sammen med mine Life extension two-per-day, 500 mg pyridoxin, 1000 mg kalsium, 500 mg magnesium, 10 mg mangan, 2 gram L-methionin, 2 gram vit C, 10 000 IU vit D og 400 IU vit E

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s