Jern

Jern er et mineral som er helt nødvendig for alt liv.  Dette kommer av jernets kjemiske oppbygning. Jernmolekylene kan eksistere og veksle mellom to ulike såkalte oksidasjonstilstander: Fe2+ og Fe3+.  Alt jern må imidlertid omdannes til Fe2+ før det kan tas opp i tynntarmen.

Jern har viktige funksjoner i forbindelse med transport og lagring av oksygen, samt dannelse av energi.

Jern fra kosten består av to typer; hemjern (organisk jern) og ikke-hemjern (uorganisk jern). Hemjern tas lettere opp i tarmen enn ikke-hemjern. De viktigste kildene til hemjern er kjøtt, fisk og fjærkre, og særlig lever og leverpostei er gode kilder. Ikke-hemjernet finnes også i disse produktene, samt i egg, melk, kornprodukter, grønnsaker og frukt og bær. Vitamin C i frukt og juice øker opptaket av uorganisk jern, mens garvesyre i kaffe og fytinsyre i kornprodukter har motsatt virkning. Spedbarnsgrøt og morsmelkerstatning er hovedsakelig de produktene som berikes med jern i Norge. Med et variert kosthold vil de fleste befolkningsgrupper få dekket jernbehovet sitt.

Anbefalt daglig inntak av jern for den generelle befolkningen er:

Gruppe Mengde i mg
Barn 6-23 mnd

Barn 2-5 år

8

8

Barn 6-9 år 9
Barn 10-13 år 11
Menn 14-17 år

Menn > 17 år

Kvinner før menopause

11

9

15

Kvinner etter menopause 9

Nydfødte og småbarn, samt gravide og ammende, er spesielt utsatt for jernmangel ettersom jern er essensielt for vekst og utvikling. Dette gjelder også kvinner med store menstruasjonsblødninger og blodgivere som jevnlig mister mye jern. Eldre, kronisk syke og personer som trener mye kan også ha økte jernbehov.

Jernmangel er den vanligste årsaken til anemi både i Norge og i resten av verden. Jernmangel kan føre til blekhet, slapphet, svimmelhet, hodepine, søvnløsthet, tung pust og forverrelse av eksisterende sykdom.

Jernoverskudd forekommer også. Dette kan skyldes sykdom eller overdrevent jerninntak i form av tilskudd. Jern kan føre til dannelse av såkalte fire radikaler som kan være skadelige for kroppen. I teorien kan jern lagres i alle organer og forårsake organsvikt. Akutt jernoverskudd er heldigvis sjeldent, men kan være dødelig. Det er vanskelig å innta for mye jern fra kosten, så dette gjelder først og fremst ved inntak av jerntabletter som kun bør tas etter anbefaling fra lege eller klinisk ernæringsfysiolog.

ScanStockPhoto_image_2.jpg

Leverpostei er en matvare som er rik på jern.

 

Referanser:

1. Nordic Nutrition Recommendations 2004.

 

Tekst: Ida Gregersen og Sigrid Pedersen

Publisert: 01.02.2010

Sist oppdatert: 01.02.2010 kl 07.00

 

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s