Ukens spørsmål: «Hvilke typer fisk bør man velge og hvor mye kan man spise før det evt. blir skadelig?»

Spørsmål: Jeg spiser ca. 1 kg laks i uken, noe jeg etter tidligere mediedebatt innser er altfor mye ettersom jeg er en ung kvinne i fertil alder (http://www.vkm.no/eway/default.aspx?pid=277&trg=Container_6269&Main_6177=6556:0:&Container_6269=6187:1686794::0:6243:4:::0:0). Jeg har dog lyst til å fortsette å ha et høyt fiskeinnhold i maten. Hvilke typer fisk (her ønsker jeg navngitte, ikke «fet/mager») og hvor mange gram ukentlig av hver sort anbefales (før det blir skadelig)?

Svar:I følge en rekke undersøkelse har det vist seg at fisk kan inneholde miljøgifter som dioksiner. Disse er fettløselige substanser som ofte lagres i fettvev og leveren. Ved høyt inntak av disse over lengre perioder vil de akkumuleres og kan dermed føre til en rekke helseproblemer.

Helsedirektoratet anbefaler at man spiser 300-400 gram fisk i uken (altså 2-3 måltider), hvorav minst 200 g bør være fet fisk. Hvis du ønsker å spise mer en dette vil det ikke gi økt helserisiko så lenge du ikke spiser mer en to måltider av fet fisk (laks, sild, makrell. kveite, ørret m.m.)i uken over lengre tid. Denne ”begrensingen” er satt fordi det er fet fisk som kan inneholde miljøgiftene. Altså er det trygt å spise fisk 5-6 ganger i uken for eksempel, så lenge fet fisk ikke overskrider 2 måltider (ca. 200-300 gram per uke).

Du spiser selv 1 kg laks per uke. Dette er mer enn hva som er anbefalt å gjøre i lengre perioder. Du kan likevel fortsette å ha et høyt fiskeinntak over tid dersom du velger å spise mer av magre fiskesorter som torsk, sei, lyr, hyse og brosme. Samtidig bør du begrense inntaket av laks og annen fet fisk til to måltider per uke.
Se kilder for videre lesing og besøk godfisk.no for oppskrifter.

”Råd om fisk til unge kvinner»:
Unge kvinner og gravide anbefales også å spise to til tre fiskemåltider i uka, hvorav halvparten bør være fet fisk, som laks, ørret, makrell eller sild. Unge kvinner og gravide bør ikke spise mer enn to måltider fet fisk i uka over lang tid.”
–Helsedirektoratet

Spørsmålet er besvart av: Nawres Al-shahrstani

Kilder:
http://www.miljostatus.no/Tema/Hav-og-kyst/Miljogifter_marint/Kostholdsrad/ http://www.matportalen.no/matvaregrupper/tema/fisk_og_skalldyr/helhetsvurdering_av_helseeffektene_ved_aa_spise_fisk_2006_- _spis_mer_fisk
http://helsedirektoratet.no/Om/nyheter/Sider/presisering-av-kostrad-om-fisk.aspx

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s