«Jeg har nettopp fått behandling for gallestein og galleblærebetennelse, og har i den forbindelse blitt oppfordret til å spise mat med mindre fettinnhold. Hva innebærer egentlig det og hvilke fettkilder kan jeg bruke?»

Galle produseres i leveren og lagres i galleblæren. Når man spiser fett, slippes galle ut i tarmen for å hjelpe til med å bryte ned fettet. Gallestein er en av de vanligste lidelsene i fordøyelsessystemet. Det er mange faktorer som fører til dannelse av gallestein. Høyt inntak av «raske» karbohydrater, overvekt, ikke-insulinavhengig diabetes, høye triglyserider, lavt HDL-kolesterol, aterosklerose og en stillesittende livsstil er noen av de ytre faktorene som bestemmer sammensetning av gallen. Galle består av kolesterol, bilirubin og kalsiumsalter, og gallestein skyldes for høy kolesterolkonsentrasjon i gallen. Kolesterolet danner krystaller eller såkalte gallesteiner. Hvis steinene er for store til å passere i gallegangen, blir de liggende i galleblæren eller gallegangen. Dette gir store smerter og mangelfull fettfordøyelse fordi gallen ikke slipper ut i tarmen.

Det anbefales å spise en kost med et lavere fettinnhold ved gallestein. Men det er viktig å ikke kutte ut fett helt. Uten fett vil ikke galleblæren stimuleres og bli værende i galleblæren, dette kan føre til krystallisering og gallesteinsdannelse. Likeledes anbefales det å spise hyppige måltider for å ha en jevn stimulering av galleblæren. Av samme grunn anbefales det ikke å kutte frokosten, og å unngå faste for å forebygge gallesteinsdannelse.

Den er ikke enighet i forskningen hvordan kosten påvirker gallesteinsdannelse, men i hovedsak ser høyt energiinntak og fedme, raffinert sukker og mettet fett ut til å øke risikoen for gallestein. Sunn livsstil med fysisk aktivitet, sunn fettbalanse, fiber og moderat alkoholinntak, ser ut til å virke beskyttende.

Som du selv sier inneholder laks, avokado, nøtter og rapsolje mye av det «sunne fettet». Disse matvarene er gode kilder til umettet fett og laks inneholder også mye av de gunstige flerumettede omega 3 – fettsyrene. Disse fettsyrene har en mulig beskyttende effekt mot gallestein gjennom en gunstig påvirkning av gallesammensetningen. Ost inneholder derimot mye mettet fett, og er derfor ikke gunstig i forebygging av gallestein. Det gjelder også andre fete melkeprodukter og kjøttprodukter.

Kostråd for å forebygge gallestein:

  • Spis hver 3.-4. time
  • Spis alltid frokost
  • Spis mindre fett, men ikke unngå alt fett
  • Reduser inntak av fett fra animalske kilder som ost, melk, fete kjøttprodukter, smør osv.
  • Bruk oljer, nøtter, avokado og fisk for å oppnå en sunn fettbalanse
  • Reduser sukkerinntaket
  • Øk fiberinntaket
  • Start/oppretthold fysisk aktivitet

 

Referanser:

  1. «Menneskekroppen, Fysiologi og Anatomi», Gyldendahl, 2006
  2. «Diet as a risk factor for cholesterol gallstone disease», A.Cuevas et al., Journal of American college of nutrition, 2004

 

Publisert: 30.08.10

Spørsmålet er besvart av Ida Gregersen.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s