Hvilke matvarer har mye omega-6 og bør man redusere inntaket av disse?

Omega-6 finnes blant annet i soyamargarin, soyaolje, solsikkeolje, hvete og bygg, og derfor også i matvarer som for eksempel brød, pasta, pizza, kjeks, ferdigmat, peanøtter og solsikkefrø.

Både omega-6-fettsyrer og omega-3-fettsyrer er essensielle, det betyr at de er livsnødvendige. Kroppen er avhengig av å få begge disse fettsyrene tilført via kosten. Både omega-6-fettsyrer og omega-3-fettsyrer er gunstig med hensyn til hjerte- og karsykdommer. Det blir derfor anbefalt å ikke fokusere på å redusere inntaket av matvarer med omega-6, men heller på å øke inntak av matvarer med omega-3-fettsyrer. Man kan øke inntaket av omega-3-fettsyrer ved blant annet å spise fet fisk (laks, ørret, makrell og sild), skalldyr, makrell i tomat, sardiner og ved å ta tilskudd i form av tran eller andre omega-3 tilskudd.

Kilde:

1. Kostråd for å fremme folkehelsen og forebygge kroniske sykdommer, Helsedirektoratet, 2011.

Publisert: 31.08.2011

Spørsmålet er besvart av: Maren J. Komperød

One thought on “Hvilke matvarer har mye omega-6 og bør man redusere inntaket av disse?

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s