Har dere anbefalt mengde av karbohydrater, fett og proteiner i gram og ikke i energiprosent?

Hei innsender!

Jeg antar du har greie på anbefalingene i energiprosent siden du ikke spør om det. Saken er at anbefalingene skal gjelde for befolkningen generelt, og at fordelingen i energiprosent da blir lik for alle, enten du spiser mye eller lite. Men du kan regne deg frem til hvor mange gram det blir ut i fra hvor mye energi du trenger selv.

En gunstig energifordeling vil for eksempel være:

Karbohydrat: 55 %

Sukker skal jo være så lavt som mulig men la oss si 5 %

Protein: 15 %

Fett totalt: 25 %  hvorav mettet: 10 % umettede: 10 % flerumettede: 5 %

Nå vet jo ikke jeg noe om energibehovet ditt, men la oss for enkelhets skyld si at det er 2000 kalorier pr dag og sette opp et grovt regnskap.

Karbohydrat inneholder 4 kalorier(kcal) per gram.

Av dine 2000 kcal skal 55 % komme fra karbohydrat. 2000 kcal x 0.55 = 1100 kcal

Altså skal 1100 kcal komme fra karbohydrat, og 1100 kcal / 4 kcal/gram = 275 gram.

Du bør derfor innta 275 gram ren karbohydrat per dag.

Sukker har samme energiinnhold og tallet blir derfor:

2000 kcal x 0.05 = 100 kcal / 4 kcal/gram = 25 gram.

Protein gir også 4 kcal pr gram:

2000 kcal x 0.15 = 300 kcal / 4 kcal/gram = 75 gram.

OBS! Dette er rent protein, og selv gode proteinkilder som kylling inneholder mye vann så tallet er ikke så lite som det kanskje først ser ut som. Sjekk innholdsfortegnelse/matvaretabellen http://www.matvaretabellen.no/.

Fett har 9 kcal pr gram:

2000 kcal x 0.25 = 500 kcal / 9 kcal/gram = 55 gram.

Fordelingen fra de ulike fettypene kan du kanskje øve på å regne ut selv?
Jeg vil påpeke at det ikke er meningen at man skal gå rundt å regne på dette hver dag. Men det kan være nyttig å ta seg litt tid et par dager for å se over sitt eget kosthold for å sjekke om man ligger innenfor anbefalingene.

Dette kan du for eksempel gjøre ved hjelp at mat på data, som kan lastes ned gratis her:http://www.matportalen.no/verktoy/mat_pa_data/. Programmet har sine begrensninger, men det er godt verktøy for å få en grov oversikt over eget kosthold. Du får også opp energifordeling om du legger inn alt du har spist en dag/uke.

Håper dette var til hjelp for deg!

Kilder:

  1. Kostråd for å fremme folkehelsen og forebygge kroniske sykdommer – Metodologi og vitenskapelig kunnskapsgrunnlag (2011). Nasjonalt råd for Ernæring. http://helsedirektoratet.no/publikasjoner/kostrad-for-a-fremme-folkehelsen-og-forebygge-kroniske-sykdommer/Publikasjoner/kostrad-for-a-fremme-folkehelsen-2011.pdf
  2. Nes, M, Müller, H & Pedersen, J.I. (2006). Ernæringslære

Publisert: 04.05.2012

Spørsmålet er besvart av: Mari Borge Eskerud

3 kommentarer

  1. Hvis jeg får i meg ca 3000 kcal hver dag (hovedkildene er rent sukker i form av hovedsaklig fra cola, melk, bananer, egg og protein/neringsdrikker)

    Ca 80 gram fett hver dag (hovedkildene er melk, egg og protein/neringsdrikker+++)

    Ca 80 til 100 gram proteiner hver dag (hovedkildene er melk bananer, bønner i tomatsaus og egg)

    Er dette tilstrekkelig for å gå opp i vegg, nylig hvert syk og veier 64 kilo, 184 høy. Aldrig veid mer enn 70 kilo pga ekstremt høy forbrenning.
    Spiser ikke kjøtt, ikke svømmende, flyvende eller spasernde kjøtt (ingen ting i mot de som gjør det, husker det var godt selv)

    1. Ja, dette er for hver dag. Hvis du er nysgjerrig på hvilken fordeling du selv har kan du jo prøve å legge inn det du spiser i løpet av en dag i kostholdsplanleggeren.no. Husk da at du får mest nøyaktig svar hvis du veier maten din.

Legg igjen en kommentar til Benjamin Leonard Bjørnsen Avbryt svar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s