Har dere anbefalt mengde av karbohydrater, fett og proteiner i gram og ikke i energiprosent?

Hei innsender!

Jeg antar du har greie på anbefalingene i energiprosent siden du ikke spør om det. Saken er at anbefalingene skal gjelde for befolkningen generelt, og at fordelingen i energiprosent da blir lik for alle, enten du spiser mye eller lite. Men du kan regne deg frem til hvor mange gram det blir ut i fra hvor mye energi du trenger selv.

En gunstig energifordeling vil for eksempel være:

Karbohydrat: 55 %

Sukker skal jo være så lavt som mulig men la oss si 5 %

Protein: 15 %

Fett totalt: 25 %  hvorav mettet: 10 % umettede: 10 % flerumettede: 5 %

Nå vet jo ikke jeg noe om energibehovet ditt, men la oss for enkelhets skyld si at det er 2000 kalorier pr dag og sette opp et grovt regnskap.

Karbohydrat inneholder 4 kalorier(kcal) per gram.

Av dine 2000 kcal skal 55 % komme fra karbohydrat. 2000 kcal x 0.55 = 1100 kcal

Altså skal 1100 kcal komme fra karbohydrat, og 1100 kcal / 4 kcal/gram = 275 gram.

Du bør derfor innta 275 gram ren karbohydrat per dag.

Sukker har samme energiinnhold og tallet blir derfor:

2000 kcal x 0.05 = 100 kcal / 4 kcal/gram = 25 gram.

Protein gir også 4 kcal pr gram:

2000 kcal x 0.15 = 300 kcal / 4 kcal/gram = 75 gram.

OBS! Dette er rent protein, og selv gode proteinkilder som kylling inneholder mye vann så tallet er ikke så lite som det kanskje først ser ut som. Sjekk innholdsfortegnelse/matvaretabellen http://www.matvaretabellen.no/.

Fett har 9 kcal pr gram:

2000 kcal x 0.25 = 500 kcal / 9 kcal/gram = 55 gram.

Fordelingen fra de ulike fettypene kan du kanskje øve på å regne ut selv?
Jeg vil påpeke at det ikke er meningen at man skal gå rundt å regne på dette hver dag. Men det kan være nyttig å ta seg litt tid et par dager for å se over sitt eget kosthold for å sjekke om man ligger innenfor anbefalingene.

Dette kan du for eksempel gjøre ved hjelp at mat på data, som kan lastes ned gratis her:http://www.matportalen.no/verktoy/mat_pa_data/. Programmet har sine begrensninger, men det er godt verktøy for å få en grov oversikt over eget kosthold. Du får også opp energifordeling om du legger inn alt du har spist en dag/uke.

Håper dette var til hjelp for deg!

Kilder:

  1. Kostråd for å fremme folkehelsen og forebygge kroniske sykdommer – Metodologi og vitenskapelig kunnskapsgrunnlag (2011). Nasjonalt råd for Ernæring. http://helsedirektoratet.no/publikasjoner/kostrad-for-a-fremme-folkehelsen-og-forebygge-kroniske-sykdommer/Publikasjoner/kostrad-for-a-fremme-folkehelsen-2011.pdf
  2. Nes, M, Müller, H & Pedersen, J.I. (2006). Ernæringslære

Publisert: 04.05.2012

Spørsmålet er besvart av: Mari Borge Eskerud

3 thoughts on “Har dere anbefalt mengde av karbohydrater, fett og proteiner i gram og ikke i energiprosent?

  1. Hvis jeg får i meg ca 3000 kcal hver dag (hovedkildene er rent sukker i form av hovedsaklig fra cola, melk, bananer, egg og protein/neringsdrikker)

    Ca 80 gram fett hver dag (hovedkildene er melk, egg og protein/neringsdrikker+++)

    Ca 80 til 100 gram proteiner hver dag (hovedkildene er melk bananer, bønner i tomatsaus og egg)

    Er dette tilstrekkelig for å gå opp i vegg, nylig hvert syk og veier 64 kilo, 184 høy. Aldrig veid mer enn 70 kilo pga ekstremt høy forbrenning.
    Spiser ikke kjøtt, ikke svømmende, flyvende eller spasernde kjøtt (ingen ting i mot de som gjør det, husker det var godt selv)

    • Ja, dette er for hver dag. Hvis du er nysgjerrig på hvilken fordeling du selv har kan du jo prøve å legge inn det du spiser i løpet av en dag i kostholdsplanleggeren.no. Husk da at du får mest nøyaktig svar hvis du veier maten din.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s