Er vegetarianisme skadelig for fosterutviklingen?

Om du ønsker å bli gravid, enten du er vegetarianer eller ikke, så er behovet av alle næringsstoffer økt. Det er ofte lettere å tilfredsstille disse behovene dersom kosten også inkluderer melk, ost og eventuelt egg. Så lenge du har kunnskap om de matvarene du velger for å oppnå et fullverdig kosthold, er ikke vegetarianisme skadelig for fosterutviklingen.

Det er mangel på B-vitaminet folat som er særlig kjent for å øke risikoen for ryggmargsbrokk under fosterutviklingen. Folat finnes i de fleste matvarer som eksempelvis i lever, men også i grove kornprodukter og grønnsaker. Du som planlegger å bli gravid anbefales å starte tidlig med et folattilskudd på 400 mikrogram daglig utover det du får inn via maten. På denne måten reduseres den nevnte risikoen betraktelig. Tilskuddet bør du fortsette med ut de tre første månedene av svangerskapet.

Tilstrekkelig vitamin D kan være en utfordring både for vegetarianere og andre, og er spesielt viktig for mor og barn i fosterutviklingen. Ved å være ute i sollys får du tilstrekkelig med vitamin D siden UV-lys gjør at kroppen danner vitaminet. Dette er mer eller mindre avhengig av breddegrader, hudfarge, årstid og alder. Om du inkluderer fisk i ditt vegetarkosthold, er fet fisk en god kilde til vitamin D. Det anbefales i tillegg én skje tran daglig. Kosttilskudd med vitamin D er et alternativ.

Kalsiumbehovet er også økt under svangerskapet. Gode kilder til kalsium er først og frems melk og meieriprodukter, men finnes også i grove kornprodukter, spinat, brokkoli osv. Kalsiumtilskudd er et alternativ for å tilfredsstille behovet.

 Jern finnes i en rekke vegetariske matvarer som poteter, spinat og grove kornprodukter, samt bønner, nøtter og frø. Behovet for jern under svangerskapet kan være større enn det kosten kan gi, så derfor kan et jerntilskudd være nødvendig.

Behovet for proteiner er også økt når du går gravid. Belgfrukter, nøtter og frø har et høyt innhold av proteiner, som gjør dem til viktige kilder i et vegetarisk kosthold, og særlig for veganere som også ekskluderer melk og egg fra deres kosthold.

For å konkludere: om ditt vegetariske kosthold er balansert og korrekt sammensatt slik at det blir fullverdig, er ikke dette kostholdet skadelig for fosterutviklingen.

Kilder:

1. Helsedirektoratet: http://www.matportalen.no (07.03.10)

2. Nordic Nutrition Recommendations 2004

Publisert: 08.03.10

Spørsmålet er besvart av: Sarah Fremgaard Risnes

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s