Er knekkebrød sunnere enn brød, og hvilken av disse to er gunstigst å spise for vektnedgang?

Det finnes ikke et enkelt fasitsvar på hva som er best å spise av brød eller knekkebrød.
Grove knekkebrød, som for eksempel Husmann og RugSprø, inneholder dobbelt så mye fiber som ekstra grovt brød (100 prosent sammalt mel). Imidlertid er det noe mer kalorier i knekkebrød per 100 gram, sammenlignet med brød. Men siden knekkebrød er tynnere og lettere enn brødskiver, inneholder et knekkebrød omtrent halvparten av kalorimengden i en skive brød. Om man fordeler påleggsmengden fra én brødskive på to knekkebrød, vil man få i seg færre kalorier totalt enn om man spiste brød. To knekkebrød gir omtrent samme metthetsfølelse som én brødskive.

Enkelte hevder de får bedre fordøyelse ved å bytte ut brød med knekkebrød, og mener dette har å gjøre med innholdet av gjær. Noen knekkebrødstyper som Wasa´s Delikatess, Fiber Plus og Gluten- & Laktosfritt, inneholder ikke gjær. Gjær har imidlertid liten ernæringsmessig betydning for friske mennesker, og bedre fordøyelse ved overgang til knekkebrød skyldes nok i større grad et økt fiberinntak.

Når det er snakk om brød er det viktig å holde grovbrød og lyst/brød fra hverandre.
Grovbrød inneholder kostfiber, proteiner og viktige B-vitaminer, og i tillegg er grove kornprodukter blant de viktigste kildene til jern i det norske kostholdet. Grovt mel inneholder 2-4 ganger mer av enkelte vitaminer og mineraler enn fint mel, samt mer fiber.Grovbrød kan inngå i et sunt og variert kosthold, mens loff og lyst brød ikke er sunt på grunn av lavt innhold av næringsstoffer og fiber.
På flere brødpakninger finnes nå Brødskala’n, som viser hvor mange prosent hele korn, sammalt mel og kli det er i brødet. Skalaen inkluderer ikke innholdet av frø, nøtter eller andre ingredienser som har innvirkning på brødets næringsinnhold. Brød regnes som grovt når minst 50 prosent eller mer av melmengden er sammalt mel, hele korn eller kli. Helsedirektoratet anbefaler at brødet bør inneholde minst 50 % sammalt mel.

Oppsummerende kan man, med tanke på vektreduksjon, si at ett knekkebrød inneholder mer fiber og færre kalorier enn én brødskive, men du må spise flere knekkebrød for å bli mett. Hva som avgjør hvor sunt knekkebrød/brødmåltidet ditt er, er først og fremst avhengig av hva slags pålegg som brukes, samt mengden, og ikke om du spiser brød eller knekkebrød.
Både ved vektreduksjon og for et sunt kosthold over tid, er variasjon i matvarevalg viktig. Om du velger brød eller knekkebrød, anbefales de grove alternativene. Av typer brød/knekkebrød er produktene basert på rug og havre de sunneste alternativene. Rug og havre inneholder de gunstigste fibertypene som kan redusere kolesterolet og regulere blodsukkeret.

Kilder:

1.www.matportalen.no
2.www.helsedirektoratet.no

Publisert: 10.01.2011

Spørsmålet er besvart av: Marthe Smiseth

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s