Ostens dag (24. oktober)

Ost kommer i mangfoldige varianter, du kan få den mild, krydret, fast, myk, søt, salt, – ja til og med muggen. Det eksisterer over 5000 forskjellige sorter ost rundt om i verden, så det burde være noe for enhver smak. Og med tanke på at den har eksistert i over 4000 år, er det ingen tvil om hvilken betydning den har for matlaging.

Ost lages av melk som tilsettes en blanding av løpe og syrningskultur som gjør at melken skiller seg. Vi får et ostestoff (kasein) og myse. Av kaseinet lages det hvitost, og av mysen lages det brunost. Hvitosten formes og saltes før den settes til lagring hvor den skal modnes. Forandringene som skjer i osten under modning gir osten karakteristisk smak og aroma, tekstur og utseende.

ostebord[1]    Foto: http://www.melk.no

Kvaliteten og smaken på ost avhenger av mange faktorer, eksempelvis melkens kvalitet, hvilket dyr melken kommer fra, lagringstiden, blandingsforhold osv. Cheddarost er den ostesorten som produseres mest i verden. Og det er nesten bare i Norge mysoster (brunost) er populært, i andre land ses de gjerne på som sære.

Ost brukes i mange ulike sammenhenger, og passer godt både som forrett, i hovedretter og desserter. Den er en klassiker som pizzatopping, i gratenger, sauser og salater. Ost og vin er alltid en suksess, og da er det gjerne hvitvin som egner seg best. Tilberedning av ost er knyttet til mange ulike tradisjoner rundt om i verden.

I norsk kosthold er ost en viktig kilde til kalsium og proteiner. I tillegg inneholder den fosfor, sink og flere B-vitaminer. Et par grove skiver med ost og skinke, et glass melk og en frukt er en super måte å starte dagen på! Men det er viktig å huske på at de fleste typer ost inneholder mye mettet fett som har en ugunstig effekt på risikoen for å utvikle hjerte- og karsykdommer. Norske helsemyndigheter anbefaler derfor å velge magrere meieriprodukter.

Med tanke på de utallige smaker og fasonger ost kommer i, burde det finnes det noe for enhver. Det er ingen tvil om at ost kan gjøre mye med maten vår, og kanskje du skal benytte ostens dag til å prøve ut en ny?

Kilder:

  1. http://www.melk.no/artikkel.aspx?mnu1id=&artid=7081
  2. http://no.wikipedia.org/wiki/Ost
  3. http://helsedirektoratet.no/ernaering/matvarer_og_n_ringsstoffer/energi_og_n_ringsstoffer/fett_63340

Skrevet av: Stine Malvik

2 thoughts on “Ostens dag (24. oktober)

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s