Sink (Zn)

Sink (Zn)

Sink er et essensielt sporstoff som har mange ulike funksjoner i kroppen. Sink er blant annet nødvendig for å bygge opp cellene i kroppen, dannelse av hormoner, proteinsyntese, genregulering og en rekke enzymatiske reaksjoner.

Gode kilder til sink er kjøtt, melk og melkeprodukter, fullkornsprodukter, egg, fjærfe (kylling, kalkun o.l.), lever, fisk og skalldyr. Sink bindes til proteiner og derfor vil proteinrike matvarer også inneholde mye sink.

Anbefalt daglig inntak av sink er:

 Gruppe  Mg
 Barn < 6 mnd  –
 Barn 6-23 mnd  5
 Barn 2-5 år  6
 Barn 6-9 år  7
 Menn 10-13 år 11
 Menn 14-17 år 12
 Menn > 17 år  9
 Kvinner 10-13 år  8
 Kvinner 14-17 år  9
 Kvinner > 17 år  7
 Gravide  9
 Ammende 11

Sinkmangel forekommer sjelden hos friske personer som har et variert kosthold. Mangel kan imidlertid sees ved alkoholisme, infeksjoner og ulike sykdommer i tarmen (f.eks cøliaki, Crohns sykdom, ulcerøs kolitt og laktoseintoleranse). Det er vanskelig å måle sinkstatusen i kroppen, derfor kan det være grupper i befolkningen som ikke vet at de har et suboptimalt inntak fordi de ikke har tydelige symptomer på mangel. De tidligste tegnene på mangel er redusert vekst hos barn og nedsatt immunforsvar. Alvorlig mangel fører videre til forsinket seksuell modenhet, hudforandringer, håravfall, nattblindhet, nedsatt smakssans, dårlig sårtilheling og adferdsendringer.

Ved høyt inntak av sink i form av kosttilskudd (0,5-5g per dag) kan man få symptomer som kvalme, hodepine, svimmelhet og utvikling av anemi. Selv ved betydelig lavere inntak er det risiko for at sinktilskudd kan hemme opptaket av andre sporstoffer, spesielt kobber. Inntaket av sink bør derfor ikke overstige 25mg per dag for voksne og 12,5 mg per dag for barn.

meat.jpg

Kjøtt er en god kilde til sink.

Referanser:

1. Nordic Nutrition Recommendations 2004

2. Drevon CA et al. Mat og medisin, 5.utgave.Oslo 2007.

Tekst: Sigrid Pedersen

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s