Fett

Fett

Fett er det mest konsentrerte næringsstoffet i vårt kosthold og har mange viktige funksjoner i kroppen:

  •          Fett gir energi og er kroppens viktigste energilager
  •          Fettvevet i huden gir isolasjon og fettet rundt indre organer beskytter mot støt
  •          Fett inngår i alle kroppens membraner og cellestrukturer
  •          Fett tilfører livsnødvendige fettsyrer og frakter med seg fettløselige vitaminer
  •          Fett gir maten konsistens og bærer med seg smak- og aromastoffer

Fettet vi inntar i kosten består hovedsakelig av triacylglyserol; tre fettsyrer bundet til glyserol. Fettsyrene kan være mettede-, umettede- og flerumettede.

Mettet fett og transfettsyrer

Dette er fett det anbefales å redusere inntaket av. Disse fettypene øker risiko for utvikling av hjerte- og karsykdom.

Kilder til mettet fett i norsk kosthold er: melk og meieriprodukter, kjøtt og margarin.

Transfett brukes av matvareindustrien i enkelte produkter for å øke produktets holdbarhet. Slikt fett står omtalt på ingredienslisten som herdet/delvis herdet vegetabilsk fett eller hydrogenert fett. Kilder til transfett er industrifremstilte kjeks og kaker, enkelte posesuppe-produkter og enkelte snacksprodukter. Tidligere var det mye transfett i margarin, men dagens margariner inneholder ikke transfett. Transfett dannes også naturlig i magen til drøvtyggere og finnes derfor i melk- og melkeprodukter.

Umettede fettsyrer

Dette er fett som det anbefales å øke inntaket av. Disse fettypene har en forebyggende effekt på hjerte- og karsykdom. Karakteristisk for umettet fett er at det er mykt eller flytende, også ved oppbevaring i kjøleskap.

Det finnes både enumettede og flerumettede fettsyrer, som begge har positiv innflytelse på helsen. Kilder til umettet fett i norsk kosthold er fet fisk, planteoljer, myke margariner, nøtter og kornvarer

Essensielle fettsyrer er typer av flerumettede fettsyrer som kroppen ikke kan produsere selv; omega 3- og omega 6- fettsyrer. Vi er avhengig av å få tilført disse gjennom kosten for å unngå mangelsykdommer. Disse kan vi få i oss ved å spise fet fisk eller ved å ta tran.

Foto: Scanstockphoto

Norske myndigheter anbefaler at totalt fettinnhold i kosten utgjør 25-35 % av det totale energiinnholdet.

Av dette bør innholdet av:

  • mettet fett ikke overstige 10 %
  • transfett bør begrenses mest mulig og ikke overstige 1 %
  • enumettede fettsyrer bør bidra med 10-15%
  • flerumettede fettsyrer med 5-10 %

Referanser:

1. Drevon C. Mat og Medisin, 5.utgave.Oslo 2007.

2. Nordic Nutrition Recommendations 2004

Tekst: Siv Hilde Fjeldstad 30.01.2010

Sist oppdatert: 30.01.2010

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s