Laktoseintoleranse

Laktoseintoleranse betyr at det er en redusert toleransegrense for laktose, melkesukkereret i melk- og melkeprodukter. Laktose er et disakkarid som består av glukose og galaktose. Ensymet laktase sitter i tynntarmslimhinnen, og spalter glukose og galaktose fra hverandre slik at de enkelte molekylene kan absorberes. Når laktase har redusert kapasitet blir ikke alt melkesukkeret spaltet og heller ikke tatt opp i tynntarmen. Dette fører det til at vann bindes til laktosen i tarmen og det gir diaré. Når laktosen så når tykktarmen blir den angrepet av bakteriene som finnes der. Bakteriene produsere gass og man får luft i magen og magesmerter. Dette kan til sammen gi en eksplosiv vandig diaré.

Intoleranse vil si at det fortsatt kan absorberes noe, men at toleransegrensen er redusert. Dette er individuelt, og man må selv finne sin toleransegrense. Intoleranse må ikke forveksles med allergi.

En intoleranse vil merkes ganske raskt etter inntak av laktoseholdige melkeprodukter.

Det gjennomsnittlige laktoseinntaket i et vanlig norsk kosthold er ca. 20-25 g daglig. Det er store individuelle forskjeller når det gjelder toleransegrense hos personer med laktoseintoleranse. De aller fleste tåler mellom 2-7 g laktose per måltid.  Her er en rangering av laktoseholdige produkter:

Produkter med mye laktose Melkeprodukter m/ lite laktose Laktosefrie produkter
Drikkemelk

Brunost

Prim

Iskrem

Grøt

Pannekaker

Sjokolade

Vafler

Alle hvite faste oster

Gulost

Smørbare smelteoster (philadelphia f.eks)

Smør

Kokesjokolade

Margarin

Litago yoghurt

Litago lettere sjokolademelk

TINE melk laktoseredusert

Laktosefri Lettmelk fra TINE

Laktosefri Matføte fra TINE

Biola 100g småflasker

Soyamelk

Havremelk

Et godt tips er å ikke innta mye laktoseholdige produkter i samme måltid, men å fordele de i flere måltider utover dagen. Da vil laktosen blandes med de andre næringsstoffer, fordøyelsesprosessen ta lengre tid og symptomene bli mindre uttalte.

Det finnes også laktase-dråper som kan tilsettes i maten og dermed bryter ned melkesukkeret, eller i form av tabletter som kan inntas sammen med måltidet.

Laktose er også «kamuflert» under andre navn på varedeklarasjonen, eksempelvis:

melk, laktose, smør, tørrmelk, skummet tørrmelkspulver, fløte, rømme og myse

Rekkefølgen av ingredisensene kan være til nytte, da de er rangert etter hvor mye som finnes i produktet. Matvareprodusentene har ingen plikt til å deklarere laktosemengden i matvarene.

Bilde: http://bart.idium.no/km7040.tmp/admin/www.melk.no

Fotograf: Jarle Nyttingnes

 Melk.no.jpg

Hvis du mistenker en laktoseintoleranse kan du eliminere melkeproduktene med laktose til symptomene forsvinner. Det er så avgjørende å finne din toleransegrense slik at melkeprodukter ikke ekskluderes helt fra kosten. De er en veldig viktig kilde til kalsium, riboflavin, jern, protein, vitamin B12, vitamin D (hvis du bruker de produktene som er beriket: ekstra lettmelk, gulosten fra synøve), fosfor og magnesium. Det anbefales derfor å få stilt en diagnose hos lege før eliminering av alle melkeprodukter.

 

Kilder:

1. Kolset Svein O. Mat og Medisin, 5.utgave.Oslo 2007

2. http://www.melk.no

3. http://www.tine.no

Skrevet av: Siv Hilde Fjeldstad 14.03.2010

One thought on “Laktoseintoleranse

  1. Tilbaketråkk: laktoseintoleranse mat | oppskrifterogkosthold.com

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s