Smarte brødvalg

Hjelp til å ta smarte brødvalg

Brød er en tradisjonell og viktig del av kostholdet for oss nordmenn, men hvordan ta de smarte brødvalgene i butikken? Her er det mange fallgruver og med noen nyttige tips velger du lettere de beste brødene etter dine preferanser.

Men først, hvorfor er det egentlig så viktig at brødet skal være grovt?

I de grove brødene er hele kornet brukt, enten i seg selv eller malt til grovt mel. I de finere brødene er kimen tatt ut av skallet og malt til mel. Det er i skallet hovedandelen av vitaminer, mineraler og fiber finnes, og det er disse stoffene vi gjerne vil du skal få i deg.

Fiber er ufordøyeleig for mennesker, det vil si at det passerer gjennom tynntarmen uten å bli absorbert. Dette gir mer fart på fordøyelsen. Fiber gir også mer metthetsfølelse i lengre tid etter måltidet og gir mindre blodsukkerstigning. Dette er gunstig for å slippe de brå blodsukkerfallene som gjør at du «bare må ha noe mat, gjerne noe med sukker- følelsen». Det gir også lite kalorier i forhold til grad av metthetsfølelse sammenlignet med veldig mange andre matvarer.

Hvis du ikke er vant til å spise mye fiber er det viktig å drikke mer vann når du øker inntaket av fiber. Hvis ikke kan du få motsatt effekt – forstoppelse. Grunnen til dette er at fiberet i tarmen trekker til seg vann, er det lite vann «å ta av» blir det prioritert til andre ting enn å følge fiberet ut av kroppen. Logisk i grunn.

Når det gjelder vitaminer og mineraler er disse essensielle stoffer kroppen ikke produserer selv, og det sier seg selv at de må tilføres kroppen via kosten. Det finnes en rekke ulike slike nyttige stoffer i brødet, blant annet jern og flere av B-vitaminene. Noe som er negativt med kjøpebrødene er at de inneholder mye natrium (salt). Salt er generelt noe vi får i oss for mye av, og som med fordel kan reduseres. Kjøpebrød og hel- og halvfabrikatprodukter samt restaurantmat utgjør de viktigste kildene til salt. Vil du bake brødet selv kan du sjekke grovheten på brødet ved å bruke grovhetskalkulator på oppskriften din. Men for de fleste er det ikke førsteprioritet å bake brød i en travel hverdag.

matpakkebrod-0_240x320.jpg

 

 

 

 

 

 

 

Foto: Opplysningskontoret for brød og korn / Studio Dreyer Hensley

Derfor: Når du allikevel skal spise brød, hvorfor ikke velge et som har et høyere innhold av de gunstige mikronæringsstoffene samtidig som at brødet gjør deg mer mett? Kom igjen a, prøv et grovere brød du også!

 

Vurdering av hjelpemidler for å velge et smart og sunt brød:

 1. Brødskalaen

Et nyttig hjelpemiddel for deg som forbruker, men matvareindustrien har i likhet med deg selv fått med seg at det er grove brød som gjelder, og kan i noen tilfeller få deg til å tro at brødet er litt grovere enn hva det egentlig er.

Brødskalaen har fire kategorier, som angir grad av sammalt mel og hele korn i brødet.

 

Fint (0-25 % sammalt mel og hele korn)

Halvgrovt (25-50 % sammalt mel og hele korn)

Grovt (50-75 % sammalt mel og hele korn)

Ekstra grovt (75-100 % sammalt mel og hele korn)

 ekstra-grovtjpg_320x320.jpg

 

Velg brød som er grovt eller ekstra grovt til hverdags!

Velger du et brød i kategorien grovt  inneholder dette ofte 51% sammalt mel og hele korn, altså er det så vidt over halvgrovt. Noen vil kanskje føle seg litt lurt her, selvom brødet er halvgrovt per definisjon. Ved å lese bak på brødposen finner du spesifisert hvor grovt brødet er.

 

2. Se på fargen

En velkjent metode for å analysere brødet er å ta en titt oppi posen for å slippe å studere ingrediensene på brødposen. Kanskje du til og med har glemt brillene og ikke kan se skrifta på posen, da er det lett å ty til denne metoden. Men fargen utenpå brødet sier desverre lite om hvor grovt brødet er. Å få en brun stekeskorpe er ingen kunst for en baker, ikke la deg lure. Bruk flere metoder neste gang du er i butikken.

 

3. Hvor tungt er brødet

Dette er en smart metode, de groveste brødene med mye hele korn veier mer enn de finere typene. Og de finere brødene veier aldri mer enn de groveste. Men i kategorien halvgrove er det 50-50 grovt og fint mel, og da er det ikke så lett å avgjøre om krokodillegapet gaper mot grovt eller fint. Bruk derfor brødskalaen i tillegg.

 

4. For den avanserte med god tid: Ingredienslista

Har du god tid en dag kan du jo ta deg en liten research i brødavdelingen. Så finner du det brødet som ser best ut etter dine preferanser, slik at du kjapt kan velge dette neste gang og slipper å gjenta denne aktiviteten hver uke.

På ingredienslista står det som det er mest av i brødet først. Står hvetemel først er dette et tegn på at brødet ikke er så grovt.

 

5. Nøkkelhullet

Er brødet merket med nøkkelhullet er du ganske sikret at dette er et bra brødvalg. Nøkkelhullet settes på matvarer som er et bedre alternativ enn andre produkter i samme matvarekategori. Brødet med nøkkelhullet er dermed et bedre alternativ enn brødet uten nøkkelhullet. Generelt skal matvarer med nøkkelhullet inneholde mindre fett, sukker og salt og/eller mer fiber (i tråd med de norske offentlige anbefalingene).

 

Konklusjon

Bruk brødskalen og dobbeltsjekk prosent grovhet bak på brødposen. Ved å se etter nøkkelhullet i tillegg er du bankers i brødvalget!

 

Lykke til!

 

Kilder:

1. Opplysningskontoret for brød og korn

 

Skrevet av: Siv Hilde Fjeldstad 08.04.2010

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s