Hvor mange egg om dagen er gunstig?

Kolesterol i kosten – kolesterol i blodet

Egg er blant de vanligste bidragsyterne til kolesterol i det norske kostholdet, og engros statistikk fra 2013 viste et gjennomsnittlig forbruk på 12,6 kg egg per innbygger per år. Dette tilsvarer godt og vel et halvt egg om dagen. I Helsedirektoratets reviderte anbefalinger for ernæring og fysisk aktivitet fra 2012 nevnes reduksjon i inntak av kolesterol som en kostfaktor som kan ha gunstig effekt på LDL-kolesterolet. Denne anbefalingen er ikke tallfestet. I Kostrådene for å fremme folkehelsen fra 2011 anbefales det at inntaket av egg ikke bør økes, nettopp på grunn av den kolesterolholdige eggeplommen. Ett egg bidrar med ca 200 mg kolesterol. Det inneholder også riboflavin, vitamin A, vitamin D, folat og jern, samt at det er en god proteinkilde. I 2012 skrev jeg(red.adm.Johanne Kjellevik Ledang) en bacheloroppgave om inntak av egg og deres påvirkning på kolesterol i blodet.

mathjelpen_eggg

En ugunstig lipidprofil settes i sammenheng med økt risiko for hjerte- og karsykdom. Det er slått fast at et høyt inntak av mettede fettsyrer har negativ effekt på LDL-kolesterol,
og av den grunn anbefales det at mettet fett ikke bør bidra med mer enn 10 energiprosent i kosten. Kjønn, genetikk og alder er upåvirkelige faktorernr1_2015_egg_faktaboks som påvirker lipidprofilen. Fettsyresammensetning av kosten, fiberinntak, fysisk aktivitetsnivå og til en viss grad kolesterolinntak er modifiserbare faktorer som også har stor betydning for lipidverdier.

De fleste resultatene i studiene som er gjennomgått peker i retning av at økt mengde kolesterol i kosten øker kolesterolet i blodet. Og selv om det er flere fellestrekk mellom studiene, varierer de med hensyn til varighet, antall deltakere og sammensetning av utvalget. Antall egg per dag i de forskjellige intervensjonene varierer fra ett til fire, men gjennomsnittsinntaket av kostkolesterol er 558 mg, som tilsvarer nærmere 3 egg per dag. Dette er et inntak
nesten seks ganger høyere enn hva norsk forbruksstatistikk tyder på at vi spiser til vanlig. I studiene der deltakerne hadde det høyeste inntaket av egg fant man en signifikant økning i kolesterolet blant alle deltakerne. Enkelte forfattere understreker at et høyt inntak av egg også vil føre til et økt inntak av fett (15,25). Nettopp det at det er en sammenheng mellom økt fettinntak og økt kolesterolinntak, eller omvendt, er utgangspunktet for myndighetenes anbefalinger for konsum av egg og kolesterol i kosten.

Det ser ut til at hva slags respons den enkelte vil ha på kostkolesterol ikke er entydig. Hvordan den enkelte vil reagere på et høyt inntak av egg er foreløpig uavklart, og hva som avgjør den enkeltes respons er noe vi trenger mer kunnskap om. I følge Kostrådene vil kolesterolinntaket gå ned når fettsyreprofilen er gunstig, og dette vil sammen virke positivt på lipidverdiene. Så det kan se ut til at aspektene man må ta hensyn til er mengden mettet fett, samt den individuelle sårbarheten for økt kolesterol i blodet ved økt kolesterol i kosten. Denne individuelle sårbarheten er vanskelig å forutsi, da den kan se ut til å være uavhengig av kjønn, alder, etnisitet, og til en viss grad genetikk

Av Johanne Kjellevik Ledang, klinisk ernæringsfysiolog, Nordre Aasen og Kreftforeningen, avdeling forebygging

Artikkelen er hentet fra NTFE, Kolesterol i kosten – kolesterol i blodet(2015) http://www.ntfe.no/utgaver/22-nr-1-2015/177-kolesterol-i-kosten-kolesterol-i-blodet

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s