«Hvorfor anbefales det å spise mye fiber?»

Vi anbefales å spise 25-35 gram fiber hver dag. I Norge er inntaket på 18 g/dag og vi burde derfor øke inntaket. De viktigste fiberkildene vi har er korn, frukt og bær, grønnsaker, potet og potetprodukter. I et kosthold med matvarer som inneholder mye fiber, får man også mange ande viktige næringsstoffer; vitaminer og mineraler på kjøpet. Dette er viktig for å bygge en sunn kropp.

Grunnen til at vi anbefales et høyt inntak av fiber er fordi fiber har mange gunstige effekter på helsen:

  • Fiber stimulerer bevegelsene i tarmen slik at fordøyelsen fungerer bedre. Dette bidrar til en bedre fungerende mage og regelmessige dobesøk. Ved å stimulere fordøyelsen vil passasjen av giftige stoffer i maten bli redusert og dermed redusere risiko for skade i tarmen.
  • Fiber gir en langsommere blodsukkerstigning som bidrar til et jevnt energinivå og lengre metthetsfølelse.
  • Fiber øker antallet av de gode bakteriene i tarmen.
  • Fiber brytes ned av bakterier i tarmen. Nedbrytningsproduktene har positiv effekt på tarmen. Blant annet tror man at det kan gi redusert risiko for å utvikle tykktarmskreft, fordi noen av stoffene regulerer celledeling og differensiering i tarmen.
  • Fiber beskytter tarmen ved å binde gallesalter og kolesterol.

Tips for å øke fiberinntaket:

  • Velg brød med 3/4 eller 4/4 skraverte områder på brødskalaen
  • Spis gulrøtter, eple eller andre grønnsaker/frukt som mellommåltid.
  • Velg fullkornspasta, fullkornsris eller kokte poteter til middag
  • Fyll 1/3 av middagstallerkenen med salat eller grønnsaksblanding
  • Bruk frukt og grønnsaker sammen med pålegg på brødskiva
IMG_0009

Spis salat eller andre grønnsaker til middag

IMG_0552

Pynt brødskiva med paprika, tomat, agurk etc.

IMG_0685

Bak brød med grovt mel og frø eller bruk brødskalaen

IMG_0580

Som alternativ til brød kan man lage egen musli med frø, havregryn, gresskarkjerner og nøtter

 

Skrevet av: Astrid Pedersen

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s