Supermaten Quinoa

Quinoa har blitt brukt i flere generasjoner i Sør-Afrika, men inntil nylig også fått mye oppmerksomhet her i Norden. Dette er ikke tilfeldig. Quinoa er en psudocereal, det vil si at det ikke er et ekte korn (som hvete, ris osv.). Quinoa er i familie med bokhvete og chia.

Det som er så spesielt med quinoa er at det inneholder alle de 9 essensielle aminosyrene, som er byggeklossene til proteiner i kroppen. Det er ellers bare i kjøtt vi kan finne alle de essensielle aminosyrene samlet. Dette gjør at quinoa kan være en viktig erstatning for de som ønsker å redusere mengder kjøtt og meieriprodukter, eller for de som er vegetarianere/veganere. Hvis man mangler en aminosyre, altså en byggekloss, kan ikke proteinet bygges opp. Derfor er det veldig viktig å dekke behovet for alle de essensielle aminosyrene. Dette kan quinoa bidra til.

Quinoa har lav glykemisk indeks, dvs. at når man spiser denne matvaren vil blodsukkeret stige langsomt. Dermed vil det ikke gi et kortvarig høyt blodsukker, men heller et langvarig jevnt blodsukkernivå som gir jevn energi og en lengre metthetsfølelse.

Quinoa innholder en rekke andre viktige næringsstoffer og er glutenfritt. Det kan derfor være veldig gunstig for alle å spise mer av dette kornet. Det kan hovedsakelig erstatte ris og couscous, men det kan også være en erstatning til kjøtt, pasta osv. Det er også mulig å lage sushi med quinoa, bruke det i salat og liknende. Det er greit å merke seg at quinoa ikke smaker som ris, men har en smak som likner mer på nøtter. Quinoa er veldig lett å forberede siden man bruker samme fremgangsmåte som når man lager ris.

 

Fremgangsmåte:

  • Det er veldig viktig å skylle quinoa godt før man koker det, gjerne med kokende vann. Dette fordi det inneholder såkalte saponiner på overflaten som skal beskytte frøet. Saponiner kan gi en bitter smak og irritabel mage.
  • Som ved koking av ris er det 1 glass quinoa med 2 glass vann. Ha litt salt i vannet, la det koke opp og reduser deretter varmen slik at det småkoker i 10-20 minutter (vannet skal koke vekk). Quinoa vil etter koking se annerledes ut, med en lett gjennomsiktig kropp og en hale.

Quinoa finner man i de litt større matvarebutikkene eller på helsekost.

Tips til oppskrifter: http://dinmat.no/Sok?qk=quinoa&=S%C3%B8k

Kilder til bilder:
http://www.mynewroots.org/site/2012/03/quinoa-spring-sushi-diy-quick-pickled-ginger-2/
http://blog.groupon.dk/2012/06/08/sommer-mad-grill-mad
http://balancedwellness.co.nz/tag/quinoa/

Skrevet av: Nawres Al-shahrstani

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s