«Ukens spørsmål»: Legen fortalte meg at jeg har høye triglyserider. Hvilke kostråd er spesielt viktig for meg?

Hei!

Legen fortalte meg at jeg har høye triglyserider. Hvilke kostråd er spesielt viktig for meg?

Svar:

Sukker og alkohol er de matvarene i kosten som har størst påvirkning på triglyseridene. Umettet fett som for eksempel fiskefett er gunstig med tanke på reduksjon i triglyserider.

Følgende kostråd vil derfor være viktig for deg:

  • Begrens inntak av snacks
  • Begrens inntak av sukkerholdig drikke, velg vann eller sukkerfrie alternativer
  • Begrens inntak av alkohol
  • Bruk frokostblandinger med mer enn 8 % fiber (helst over 10 % fiber), mindre enn 10 % sukker
  • Spis gjerne mer fisk, både som pålegg og til middag. Se internettsidene for eksportutvalget for fisk for inspirasjon og oppskrifter: www.godfisk.no.
  • Omega 3 behovet ligger på ca 1 gram (EPA + DHA) per dag. Dette kan du få i deg ved å:
    • Ta 1 skje tran hver dag
    • Spise 1 skive med fete fiskepålegg hver dag
    • Spise fet fisk til middag 2 ganger per uke
    • eller en kombinasjon av punktene over
  • Dersom fiskeprodukt (for eksempel fiskekaker, fiskepinner) velg helst de med mindre enn 5 % fett eller de variantene som inneholder sunne planteoljer (for eksempel raps- eller solsikkeolje)
  • Øk nivå av fysisk aktivitet. Vær helst i aktivitet 30 minutt hver dag

Spørsmålet er besvart av Mathilde Enger.

Rådene er lånt av Asta Ellingvåg, klinisk ernæringsfysiolog ved Lipidklinikken, OUS

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s