Ukens spørsmål: «Hvor bra er det å gi et barn under 6 år proteinshake daglig?»

Mitt spørsmål: Vi er jo i tiden da flere voksne mennesker tyr til diverse produkter for vekttap og for å bygge muskler. Mitt spørsmål er da: Hvor bra er det da å gi et barn under 6 år proteinshake daglig, og spesielt når vi merker at dette barnet begynner å vise tegn til å ha adferdsproblemer og reagerer negativt på et ustabilt blodsukker?

Protein er et essensielt næringsstoff som er bygd opp av aminosyrer. Proteinene og aminosyrene fungerer som byggesteiner i kroppen, og er derfor viktig for at kroppen skal kunne vokse og utvikle seg optimalt. Gode proteinkilder er kjøtt, fisk, meieriprodukter, kornvarer og egg.

Barn er i en fase hvor de vokser og utvikler seg raskt, og har derfor behov for tilstrekkelig med proteiner og andre essensielle næringsstoffer. Et normalt norsk kosthold dekker proteinbehovet til de aller fleste med god margin. Norske helsemyndigheter anbefaler at proteininntaket skal utgjøre 10-20 % av det totale energiinntaket. Dette tilsvarer omkring 0.8g – 1.0g pr kg kroppsvekt. Barn som spiser nok mat og har et variert kosthold vil ikke ha behov for proteintilskudd.

Barn trenger mindre mat enn voksne, men de har et relativt høyre behov for næringsstoffer. Dermed er det mindre rom for utskeielser i barns kosthold. Proteinshake kan hindre at barnet spiser nok av andre næringsstoffer fordi barnet spiser mindre annen mat. Proteinshake kan dermed gjøre mer skade enn nytte på sikt. Til svært småspiste barn kan det anbefales fullverdige næringstilskudd etter råd fra lege, helsesøster eller klinisk ernæringsfysiolog.

Proteiner har liten effekt på blodsukkeret. Derimot vil et høyt inntak av sukkerholdige matvarer og drikker føre til ustabilt blodsukker, som igjen kan gi økt sultfølelse, konsentrasjonsvansker og urolig atferd. Det er derfor viktig at barna har et sunt kosthold som gir tilstrekkelig energi som tillater vekst og utvikling. Det anbefales et variert kosthold med mye grønnsaker, frukt og bær, grove kornprodukter og fisk, og begrensede mengder bearbeidet kjøtt, rødt kjøtt, salt og sukker. En god måltidsrytme hvor maten fordeles jevnt utover dagen er også vist å ha god effekt på urolog adferd og konsentrasjonsvansker.

Spørsmål besvart av: Irene Mork

Kilder:
Nordic Nutrition Recommendations 2012
Norske anbefalinger for ernæring og fysisk aktivitet

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s