Helt på BÆRtur!

Bærsesongen er nå på hell, og kanskje er man så heldig å ha sikret seg vinterforsyningen av høstens bugnende matfat. Hvis ikke er det fortsatt muligheter for en tur i marka, for å sikre seg siste rest av gjenstående tyttebær. Alternativt kan man «høste» av naturens skatter i en noe mer tilgjengelig matbutikk. Uansett hva man måtte velge, er det ingen tvil om at sensommer og høst byr på en rekke deilige fristelser i form av alt fra jordbær, bringebær, rips, solbær, stikkelsbær, multer, blåbær, tyttebær osv.

Dette er alle svært anvendelige råvarer, med en rekke bruksmuligheter. Her kan det syltes, saftes, kokes, fryses og tørkes. Eller herlighetene kan nytes friske som de er.

En rekke studier viser at inntak av frukt og grønt, inkludert bær, har en rekke helsefremmende effekter. Og det er ikke uten grunn at det anbefales «5 om dagen».
De systematiske kunnskapsoppsummeringene fra «Kostråd for å fremme folkehelsen og forebygge kroniske sykdommer», Nasjonalt råd for ernæring 2011, konkluderer med at bær, frukt og grønt viser en overbevisende eller sannsynlig årsakssammenheng med sykdommer som; koronar hjertesykdom, hjerneslag, metabolsk syndrom og høyt blodtrykk,
Dette er matvarer med høyt inntak av blant annet kostfiber, folat, samt antioksidanter som vitamin C, vitamin E og karotenoider.

Det høye innholdet av antioksidanter sees som en mulig forklaring på bærs helsefremmende effekt, gjennom reduksjon av oksidativt stress. Kroppen utsettes hele tiden for frie radikaler og andre reaktive oksygen- og nitrogenforbindelser (oksidativt stress), gjennom normal oksidativ metabolisme, men også etter eksponering for stråling, miljøgifter, medikamenter, alkohol og røyking. Hvis ikke disse reaktive stoffene elimineres eller nøytraliseres av antioksidanter, vil kroppens celler kunne skades, og sykdommer som hjerte- og karsykdommer, kreftsykdommer, type 2-diabetes, osteoporose og aterosklerose vil kunne oppstå.

Så derfor er det bare å ta for seg av naturens herligheter, kun fantasien setter begrensninger. Så hva med en blanding av rips, blåbær og bringebær, toppet med vaniljekesam iblandet litt frisk limesaft, eller bare noe så enkelt som en skål blåbær med melk og et lett dryss kanel?

Nedenfor følger oppskrift på et godt og friskt blåbærsyltetøy;

HJEMMELAGET BLÅBÆRSYLTETØY
(Til ca 1 glass syltetøy)

Ingredienser:
1 L Blåbær (friske/frosne)
2 ss sukker (kan erstattes med kunstig søtning om ønskelig)
Vaniljesukker/vaniljestang (mengde etter eget ønske)
Saft av 1/2 sitron

Ha alle ingrediensene i en kjele, kok opp under omrøring, og la småkoke i ca 10 min.
Hell det kokte syltetøyet på varme, rene glass. Oppbevares i kjøleskap.
Syltetøyet kan eksempelvis nytes som en søt avslutning til grove pannekaker, bare på brødskiven eller med en liten klatt naturell yoghurt.

image

Skrevet av:
Maria Grorud Fagerhøi

Kilder:
«Oksidativt stress og antioksidanter» av Rune Blomhoff, Tidsskrift for den norske Legeforeningen, Nr. 12 – 17. juni 2004, 124:1643-5

«Kostråd for å fremme folkehelsen og forebygge kroniske sykdommer»,
Metodologi og vitenskapelig kunnskapsgrunnlag, Nasjonalt råd for ernæring 2011, helsedirektoratet.no

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s